
Nauka przez zabawę – jak uczy się dziecko, a jak dorosły?
Dzieci przyswajają wiedzę w inny sposób niż dorośli. Często słyszymy, że im szybciej zaczniemy naukę języków obcych, tym lepiej i łatwiej będzie nam się nim posługiwać w przyszłości. Jednakże nietrudno zauważyć, że w większości przypadków dzieci nie pałają szczególnym zainteresowaniem do książek i podręczników. Chcą się bawić, wyjść i odkrywać świat. W takim razie jak naprawdę uczą się i dlaczego pomimo ich swobodnej postawy wobec nauki pochłaniają wiedzę szybciej niż dorośli? Jest to uwarunkowane kilkoma czynnikami.
Nauka języka obcego od najmłodszych lat
Pomimo przeświadczenia, że nie powinno się męczyć dzieci ciągłą nauką języków, to właśnie dlatego, że są jeszcze młode, szybko przyswajają wiedzę. Co więcej, poznawanie dodatkowego języka nie koliduje z odkrywaniem tego ojczystego, tak jak się często błędnie zakłada. Oczywiście trzeba pamiętać, by zachować równowagę między edukacją a innymi codziennymi czynnościami. Maluchy posiadają szereg cech, które ułatwiają, a nawet przyspieszają cały proces nauki.
Poznawanie języków azjatyckich zdecydowanie zalicza się do tych zajęć, które najlepiej zacząć od najmłodszych lat. Nie tylko ze względu na inny alfabet, ale też z uwagi na system dźwięków, które w wielu przypadkach różnią się od tych używanych w języku polskim czy angielskim. Jest to szczególnie istotne przy nauce języków azjatyckich, gdyż w wieku przedszkolnym aparat mowy jest wciąż elastyczny, co ułatwia opanowanie intonacji i akcentu. Dzieci z całą pewnością mają przewagę, jeśli chodzi o zdobywanie tych konkretnych umiejętności. Nawet słuchając biernie piosenki, są w stanie wychwycić niuanse w języku. Dlatego nie powinniśmy ograniczać czasu, jaki dzieci poświęcają na naukę poprzez zabawę, a wręcz zachęcić je do zanurzenia się w kulturze innego języka w ten sposób.
Podręczniki do nauki języków
Obecnie na rynku coraz częściej możemy spotkać się z podręcznikami i przewodnikami do nauki języków azjatyckich. Zazwyczaj są one podzielone, mając na uwadze poziom ucznia i jego umiejętności. Jednak w różnych ofertach można znaleźć nie tylko podręczniki napisane w języku ojczystym, ale również te w całości skupiające się na języku obcym. Książki tego typu są szczególnie przydatne dla dorosłych. Wynika to głównie z faktu, że często podejmują się nowych zainteresowań tylko wtedy, kiedy wiedzą, że dana umiejętność przyda im się w przyszłości. Od samego początku są skupione na rezultacie nauki i mają konkretny cel. Podręczniki są idealnym narzędziem, aby określić, w jakim kierunku należy podążać, aby zrealizować swój plan.
Nastawienie dorosłych do nauki języków
Osoby dojrzałe często przykładają dużą wagę do tego, na co chcą przeznaczyć swój czas. Ustalają priorytety, biorąc pod uwagę życie zawodowe i osobiste. Są one z góry nastawione na sukces i nie chcą mówić o swoich porażkach. Jednakże w nauce języków niezwykle istotna jest nauka poprzez błędy. Szczególnie jeśli chodzi o aktywną naukę języka, na przykład mówienie w nim. Dorośli często boją się używać języka w rozmowie z innymi, kiedy się go jeszcze uczą. Towarzyszy im obawa, że mogą nie być na wystarczającym poziomie lub nie będą w stanie podtrzymać rozmowy przez jeszcze ograniczoną wiedzę. Natomiast dla uczących się dzieci nie stanowi to problemu. Nie boją się rozmawiać z innymi w języku, który ledwie znają i nie martwią się o popełniane błędy. Świadomość, że małe potknięcia są nieodzowną częścią nauki jakiejkolwiek zdolności, brak lęku przed popełnianiem błędów, a jednocześnie chęć nauki to zdecydowanie cechy ułatwiające przyswajanie nowych umiejętności językowych.
Nauka języków oczami dziecka
Dzieci najszybciej i najefektywniej uczą się przez zabawę. Czerpią przyjemność z doświadczania nowych rzeczy. Kieruje nimi motywacja poznawcza, czyli chęć zrozumienia czegoś więcej na dany temat. Maluchy dopiero odkrywające świat naturalnie odczuwają wewnętrzną potrzebę i ciekawość do rzeczy, które je otaczają. Tym samym kierują się w głównej mierze emocjami, polegając na pamięci krótkotrwałej i podświadomie zapamiętują różne rzeczy i zjawiska. Co więcej, w dalszym ciągu rozwijają swoje zdolności poznawcze takie jak spostrzegawczość i skojarzenia.
Podobieństwa w uczeniu się dziecka i osoby dorosłej
Pamięć jest nieodłącznym elementem nauki niezależnie od wieku. Jest ona odpowiedzialna za kilka funkcji: kodowanie, magazynowanie i odtwarzanie informacji na temat danych doświadczeń. W celu zapamiętania czegoś na stałe, informacje przez nas pozyskiwane przechodzą przez szereg procesów. Sposoby, w jaki ludzie przyswajają informacje, też są podobne, niezależnie od wieku. Wspólny jest ponadto system nauki, chociaż w obu przypadkach działa na trochę innych zasadach. Dzieci najczęściej uczą się metodą prób i błędów, mimowolnie, poprzez naśladowanie dorosłych. Natomiast dorośli głównie skupiają się na swojej pamięci, zrozumieniu informacji oraz testowaniu nowo nabytej wiedzy w praktyce.